RAPORT SPECJALNY: 10 najczęstszych problemów IT w firmach (2/5)

W dzisiejszym odcinku naszego raportu o problemach IT w firmach, poruszamy kwestie utraty danych oraz kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania.

Jak zaoszczędzić, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo danych?

 

2. Niebezpieczeństwo utraty danych

Powodem, dla którego firmy mogą decydować się na wybór usług bezpieczeństwa w modelu cloud computing jest elastyczność. Przykład stanowi ochrona antywirusowa, zarządzanie tożsamością i stosowanie systemów pojedynczego uwierzytelnienia. Według Gartnera, rynek usług bezpieczeństwa oferowanych w modelu chmury wzrośnie od 1,9 mld USD w roku 2012 do 4,2 mld w ciągu czterech lat, przy średniorocznej stopie wzrostu rzędu 23%.

Dotąd najważniejsze dla firmy informacje umieszczało się zarówno na komputerach, jak i na wielu innych nośnikach danych, takich jak płyty CD czy pendrive’y. Takie rozwiązanie nie jest ani wygodne, ani bezpieczne. Według statystyk aż 60% danych gromadzonych na firmowych laptopach nie jest zabezpieczona, a 66% pendrive’ów rocznie jest gubiona albo ulega zniszczeniu. Co więcej, w ciągu roku jeden na dziesięć laptopów ginie w wyniku kradzieży. Daje to liczbę nawet 2 mln skradzionych laptopów rocznie.

Nasze dane w chmurze są bezpieczne ze względu na to, że standardowo, główne przyczyny utraty danych w firmie to błąd człowieka, awaria sprzętu lub działanie wirusów. Te zagrożenia przestają spędzać sen z powiek przy wdrożeniach związanych z rozwiązaniami chmurowymi.

Ponadto Dysk Google zabezpieczony jest nie tylko loginem i hasłem. Można również skorzystać z dodatkowej opcji, jaką jest dwuetapowa weryfikacja, poprzez wpisanie jednorazowego kodu wysyłanego na telefon komórkowy użytkownika. Podobne zabezpieczenia wykorzystywane są przy transakcjach bankowych.

 

3. Drogie oprogramowanie oraz sprzęt

Większość firm wciąż korzysta z drogich oprogramowań, które nie zapewniają bezpieczeństwa danych. Usługi takie jak nowoczesne e-dyski oferują o wiele więcej możliwości, niż tylko dostęp do plików. Dla większości z nas, oprócz bezpieczeństwa i ceny, ważna jest również przestrzeń oferowana przez internetowy dysk. W podstawowej wersji jedynie usługa Google jest darmowa i oferuje aż 15GB przestrzeni dyskowej do podziału pomiędzy Google Drive i Pocztą Gmail. Natomiast z dysków płatnych najwięcej, bo aż 7GB na start, daje SkyDrive Microsoftu. Najmniej na początek dostaniemy w Dropbox - jedynie 2GB. Przetwarzanie danych w chmurze obniża znacząco koszty prowadzonego biznesu, ponieważ redukuje wydatki inwestycyjne oraz koszty utrzymania.

Poza tym wdrażając rozwiązania wirtualizacji, firmy oszczędzają na kosztach wynajmu i utrzymania lokali pod serwery oraz na ubezpieczeniu sprzętu.

Kolejny plus to fakt, że Dysk Google jest stale aktualny. Nie trzeba się obawiać, że za rok oprogramowanie będzie przestarzałe, ponieważ wszelkie aktualizacje dokonywane są automatycznie i na bieżąco w ramach posiadanej licencji, bez ingerencji użytkownika i problemów z tym związanych. Czy znamy z życia sytuacje, kiedy nie możemy otworzyć dokumentu, ponieważ jest on zapisany w innej technologii lub nowszej wersji programu? Wdrażając do firmy Dysk Google już nigdy nie będziemy mieli takiego problemu. Sprzęt, oprogramowanie i usługi zapewnia w takim wypadku najczęściej jeden operator np. Microsoft, Google. Cała infrastruktura znajduje się w tym przypadku poza przedsiębiorstwem, co jest opłacalne, ponieważ zmniejsza wydatki inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Zgodnie z badaniami CRN firmy, w których nie wdrożono rozwiązań chmurowych spędząją na rozwiązywaniu usterek nawet 4 razy więcej czasu (2h w stosunku do 8h) niż firmy, w który pracują w chmurze.     (http://resource.onlinetech.com/2011-cloud-it-disaster-recovery-statistics/)

Natomiast w 2010 roku firmy, które posiadały tradycyjne zaplecze informatyczne, spędziły na aktualizacji oprogramowania (software updates) 18 dni roboczych (143h) w ciągu miesiąca, natomiast w przypadku rozwiązań chmurowych aktualizacje dokonują się automatycznie.

http://www.webroot.co.uk/En_GB/about-press-room-press-releases-cloud-mobile-web-security-190411.html

Poza tym dzięki Aplikacjom Google możemy tworzy skomplikowane dokumenty Google z tabelami, linkami, rysunkami i schematami oraz atrakcyjne wizualnie prezentacje, dzięki gotowym lub samodzielnie tworzonym szablonom. Zaawansowane arkusze kalkulacyjne Google z licznymi funkcjami finansowymi, statystycznymi, matematycznymi oraz analitycznymi pozwalają na skuteczną obsługę dużych ilości baz danych oraz tworzenie wykresów. Prosty edytor umożliwia szybkie tworzenie formularzy (ankiet) i zbieranie danych lub opinii wśród klientów i pracowników, odpowiedzi z odesłanych formularzy są bezpośrednio zapisywane w arkuszu kalkulacyjnym, co ułatwia ich analizę. Tworzenie Dokumentów Google przypomina pracę w popularnych edytorach tekstu, arkuszach i prezentacjach, dlatego pracownicy bez problemu zaczną pracę na Dokumentach Google.

Jak wynika z badań Komisji Europejskiej, w 2012 r. aż 80 proc. firm korzystających z chmury, odnotowało spadek kosztów związanych z informatyką o 10-20 proc.

Natomiast Według raportu Forrestera (2009) główne korzyści jakie płyną z rozwiązań chmurowych to: usprawnienie działań biznesowych 72%, skupienie się na bardziej istotnych projektach 66%, poprawa szybkości działania w firmie i wdrożeń 64% i niższe koszty ogólne IT w 60%.

 

Dog